Meksykańska energia – jedz pysznie i zdrowo!

02 08 2019 | Katarzyna Pefew

Zamknij na chwilę oczy i przenieś się myślami do gorącego i tętniącego życiem Meksyku. Poczuj na twarzy rozgrzane słońcem powietrze, wsłuchaj się w gwar ulicy i… pomyśl o wyjątkowych smakach Ameryki Środkowej, które masz na wyciągnięcie ręki!

Kuchnia meksykańska – bogactwo smaków i aromatów

Meksyk jest miejscem, gdzie przenikają się wpływy Starego i Nowego Świata. Nic więc dziwnego, że tamtejsza kuchnia jest niezwykle zróżnicowana. Intensywne kolory, aromaty oraz bogactwo warzyw sprawiają, że od wielu lat podbija także podniebienia Europejczyków. Co ważne, jest przyjazna dla zdrowia. Meksykanie często zastępują mięso rybami i owocami morza, dzięki czemu potrawy są lekkostrawne i niskokaloryczne. Z jednej strony pozwalają zadbać o zdrowie, z drugiej – o piękną sylwetkę. Odkryj meksykańskie potrawy, które najbardziej ci odpowiadają i pasują do twojego rytmu życia!

Dbaj o serce na każdym kroku

Tym, czego nie może zabraknąć w meksykańskich przekąskach, jest czerwona fasola. Zaliczana do grupy roślin strączkowych, jest ważnym składnikiem zbilansowanej diety. Dlaczego? Ponieważ zawiera pełnowartościowe białko. Znajdziesz w niej ponadto witaminy z grupy B i sporo błonnika regulującego pracę jelit. Warto zaznaczyć, że jest to warzywo pozwalające zadbać o serce. Zmniejszając poziom cholesterolu we krwi, czerwona fasola obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę, choroby układu krążenia oraz udar mózgu. Zawarty w niej potas utrzymuje prawidłowe ciśnienie krwi, co chroni przed zawałem serca[1]. O tym, że czerwona fasola korzystnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy świadczy również wysoka zawartość żelaza. Łącząc ją z produktami o dużym stężeniu witaminy C, sprawiasz, że pierwiastek jest lepiej przyswajalny przez organizm i zapobiegasz pojawieniu się anemii.

Bezcenna witamina C

Kolejnym źródłem witaminy C stanowiącym znak rozpoznawczy kuchni meksykańskiej jest papryka. Jej moc doceniały też inne kultury. W tradycyjnej medycynie Chin i Indii czerwona papryka była wykorzystywana w leczeniu infekcji, problemów trawiennych, chorób układu krążenia, a nawet reumatyzmu [2]. Można w niej również znaleźć witaminę A oraz E będące silnymi przeciwutleniaczami pozwalającymi walczyć ze stresem oksydacyjnym. Co to oznacza w praktyce? Zmniejszenie ryzyka chorób cywilizacyjnych oraz młody wygląd przez długie lata. Wolne rodniki są główną przyczyną przedwczesnego starzenia się komórek, a jedząc paprykę, zyskujesz skuteczną broń w walce ze szkodliwymi produktami przemiany materii.

Salatino Tuńczyk po meksykańsku – zdrowy posiłek, zawsze pod ręką

Jesteś fanką kuchni meksykańskiej? A może dopiero zamierzasz wypróbować jej specjały? W obu przypadkach dobrym pomysłem jest Salatino Tuńczyk po meksykańsku. Dlaczego? Ponieważ to zdrowa przekąska, która nie tylko zaskakuje walorami smakowymi. Rewelacyjnie wpisuje się też w zasady zdrowego żywienia. Oprócz rozpływających się w ustach warzyw bogatych w witaminy, minerały i błonnik, znajdziesz w niej delikatną, chudą rybę. Salatino Tuńczyk po meksykańsku świetnie sprawdzi się w wielu sytuacjach. To idealny pomysł na drugie śniadanie czy rodzinną kolację. Wygodne opakowanie sprawi, że sałatkę możesz zabrać ze sobą, wybierając się na wycieczkę albo do pracy.

Leniwa niedziela czy aktywny dzień pełen wyzwań? Salatino Tuńczyk po meksykańsku to sposób na to, aby zjeść pożywny i jednocześnie lekki posiłek. Delektuj się nim tak, jak lubisz – w zaciszu swojego domu z książką w rękach, spacerując z dzieckiem czy zdobywając kolejny górski szczyt!

[1] Karpov Sergey, Chmielewska Wiera (2008), „Dieta surowa, która jest… Smaczna!”. Źródło: https://books.google.pl/books?id=lHKsCQAAQBAJ&pg=PA86&dq=czerwona+fasola&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwi-1PC5iZbiAhXJ1qQKHZ1gChgQ6AEINDAC#v=onepage&q=czerwona%20fasola&f=false (data dostępu: 12.05.2019.)
[2] Stanclik Sylwia (2014), „Papryka czerwona – właściwości”. Źródło: https://dietetycy.org.pl/papryka-czerwona/ (data dostępu: 12.05.2019.)

Katarzyna Pefew

doradca żywieniowy, ukończyła Poradnictwo Żywieniowe i Dietetyczne na SGGW, prezes Fundacji Jabłko i Dynia, zajmującej się edukacją z zakresu zdrowego odżywania.