Czy przekąski są dobre dla mojej diety?

19 09 2018 | Marzena Kasprzak

Nie masz czasu zatrzymać się na chwilę, by zjeść w spokoju? Pędzisz ze spotkania na spotkanie i z głodu aż burczy Ci w brzuchu? Włącz do swojej diety przekąski, które dodadzą siły i energii oraz zapewnią szczupłą sylwetkę na długo!

Najczęściej przekąski kojarzą nam się ze słodyczami lub słonymi dodatkami takimi jak np. paluszki. Zjadamy je w dużych ilościach mając później wyrzuty sumienia, że te wysokoprzetworzone i kaloryczne dania znalazły miejsce w naszym codziennym menu. Jeśli właśnie tak definiujemy przekąski to popełniamy bardzo duży błąd! Przekąski powinniśmy rozumieć, jako dania wprowadzone w ramach drugiego śniadania oraz podwieczorku, które mogą pomóc nam w zachowaniu odpowiedniej masy ciała oraz usprawnić nasze aktywności w ciągu dnia. Właściwy dobór produktów spowoduje, że pomiędzy posiłkami głównymi (śniadanie, obiad, kolacja) dostarczymy organizmowi nieco mniejsze objętościowo porcje. Ich wprowadzenie pozwoli na równomierne rozłożenie energii w ciągu dnia, co przyspieszy metabolizm. Warto również wspomnieć o tym, że jeśli zagoszczą na stałe w naszym menu, pozwala to na szybszą utratę tkanki tłuszczowej, gdyż organizm jest świadom tego, że o określonych i stałych porach otrzyma posiłek, może więc wydatkować energię w bardzo sposób regularny, nie odkładając jej w postaci zbędnego tłuszczowego balastu. Te małe objętościowo posiłki wspomagają również procesy myślowe, wydolność fizyczną oraz pracę układu trawiennego.

Warto zastanowić się, w jaki sposób je przygotować lub gdzie je zakupić, by odbyło się to z korzyścią dla naszego organizmu. Istotne jest, by to, co zjemy zawierało wysoką gęstość odżywczą, a więc w małej objętości danego posiłku było bogate w wartościowe składniki odżywcze jak makroskładniki, witaminy i składniki mineralne. Nie sprawdzą się tu zatem słodkie batoniki obfitujące w cukry i tłuszcze, czy chipsy jedzone w trakcie filmowego seansu, które nie nasycą nas, a tylko pobudzą nasz układ trawienny dając nieustanne poczucie głodu. Jakie więc dobre dla naszego organizmu przekąski możemy wprowadzić do naszego codziennego menu?

Idealnie sprawdzą się zarówno posiłki, które możemy przygotować samodzielnie, jak i gotowe, do kupienia w sklepach. Jeśli chodzi o pierwsze – zdecydowanie polecam koktajle, sałatki oraz zupy krem. W bardzo małej objętości dania jesteśmy w stanie dostarczyć bardzo dużo wartościowych składników odżywczych. Bo czyż koktajl truskawkowy na mleku z dodatkiem płatków i orzechów nie brzmi dobrze? Lub idealne w upały pomidorowe gazpacho z soczewicą oraz pestkami słonecznika? Starajmy się w tak oczywistych przekąskach łączyć ze sobą 3 podstawowe makroskładniki – węglowodany (kasze, pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane, makarony), białka (mięso, ryby, nabiał, rośliny w tym strączkowe) oraz tłuszcze (oleje roślinne, nasiona, pestki, orzechy). Mamy wtedy gwarancję, że nasz organizm otrzyma dokładnie to, czego mu potrzeba! Jeśli nie masz czasu na ich samodzielne przygotowanie w domu – sprawdź ofertę w sklepie, w którym kupujesz najczęściej. Gotowe sałatki, koktajle, dania z rybą czy mięsem – wybór jest ogromny! Zwracaj jednak zawsze uwagę na skład, by był jak najkrótszy i jak najbardziej naturalny – chemii w żywności mówimy nie!

A co jeśli jesteś łasuchem i w ramach przekąsek zazwyczaj masz ochotę na słodkie produkty? Oczywiście i tu mamy rozwiązanie! Idealnie sprawdzą się batony, czy ciasta na bazie warzyw i mąk pełnoziarnistych – jak np. brownie z fasoli z bananem, czy ciastka z cieciorki i gorzkiej czekolady. Doskonałym rozwiązaniem będzie również połączenie owoców z produktami nabiałowymi jak jogurt, czy serek oraz orzechami. Jeśli nie masz czasu na pieczenie – rynek oferuje również zdrowe przekąskowe słodycze – na bazie daktyli, rodzynek, czy śliwek. To idealne rozwiązanie dla zabieganych, gdyż zawsze można mieć je przy sobie w torebce.

Przekąski mogą być naprawdę wartościowym posiłkiem. Warto jednak zadbać o ich urozmaicenie, sezonowość oraz komponować je ze zdrowych i niskoprzetworzonych produktów. A wtedy ich spożycie będzie przyjemnością smakową dla nas oraz wzbogaceniem organizmu.

Marzena Kasprzak

dietetyk, psychodietetyk, diet coach. Ukończyła studia licencjackie oraz magisterskie na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Na co dzień prowadzi własną poradnię dietetyczną w Poznaniu, organizuje wykłady i warsztaty kulinarne oraz współpracuje z cateringami w całej Polsce. Jest zwolenniczką diety racjonalnej, której przyświeca stwierdzenie, że można jeść wszystko, tylko w odpowiednich ilościach.