• pl

Świat Salatino

12 marca 2018

Superfoods – Poznaj zalety, które płyną ze spożywania ryb

Zdrowie – każdy z nas pragnie je zachować i dlaczego często pojawia się w otrzymywanych życzeniach. Zazwyczaj doceniamy je dopiero wtedy, gdy zaczyna szwankować. A szkoda. O zdrowie należy bowiem dbać na co dzień spożywając produkty, które mają super właściwości. Chcesz dowiedzieć się więcej o mocy profilaktyki i odpowiedniej diecie sprzyjającej zdrowiu? Koniecznie przeczytaj poniższy tekst.`

W teorii większość z nas wie, jak się odżywiać i co powinno znajdować się na talerzu. Lecz to tylko teoria, która z praktyką ma niewiele wspólnego. Choć każdy z nas chce zachować piękno, dobre samopoczucie i kondycję na długo, to wielu zapomina o tzw. „zdrowym stylu życia”. A nie jest on wcale taki trudny, ponieważ wbrew pozorom odpowiednie produkty o nieprzeciętnych właściwościach mamy na wyciągnięcie ręki!

Super żywność

Superfoods, a więc super żywność!

Superfoods, a więc super żywność to stwierdzenie jeszcze do niedawna dla wielu z nas było niedoścignionym ideałem. Wydawało nam się, że aby zdrowo się odżywiać, trzeba spożywać tylko i wyłącznie specjalistyczne produkty, które są prawdziwą bombą witaminową! Oczywiście warto wprowadzić te składniki do naszego codziennego menu, bo nawet w małych porcjach mają działanie dobroczynne. Warto jednak pamiętać, że miano super żywności noszą nie tylko nasiona goji, spirulina, młody jęczmień, czy komosa ryżowa. Niedoceniane są bowiem również nasze rodzime produkty, jak czarna porzeczka, maliny, aronia, czarny bez, a nawet jarmuż, szpinak, czy burak.

To, co sezonowe jest bogactwem witamin (w tym A, E, C, D, B) i składników mineralnych (w szczególności wapnia, żelaza, magnezu i wpływających na płodność selenu oraz cynku). Ponadto spożywanie regularnie tego typu produktów prowadzi do zwiększenia efektywności pracy przez polepszenie pracy układu nerwowego oraz działa antystarzeniowo i antynowotworowo dzięki dostępności dużej ilości antyoksydantów. Superfoods wspomagają pracę naszego układu pokarmowego – działając jak „miotełka” i przez to pozbywając się toksyn z naszego organizmu. To również idealne środowisko wewnętrzne do tego, by dobroczynne bakterie w jelitach mogły zacząć się namnażać, a poprzez to zwiększyć naszą odporność.

Super żywność to również recepta na zdrowy i piękny wygląd naszej skóry, a także kondycję naszych włosów i paznokci. A któż z nas nie chciałby być zdrowy i piękny przez długie lata?

Ryby!

Kolejną grupą produktów, które mamy na wyciągnięcie ręki są ryby. Bogate przede wszystkim w witaminę D, która wspomaga naszą odporność oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym kwasy omega-3. O ich dobroczynnym działaniu na procesy myślowe, koncentrację, czy kondycję wie każdy z nas. Nie każdy świadom jest jednak tego, że spożywając ryby działamy również ochronnie na nasz układ sercowo-naczyniowy. Zwiększamy bowiem ilość frakcji HDL cholesterolu, która zapobiega odkładaniu się w naszych żyłach blaszek miażdżycowych.

Tuńćzyk

Ryby dodatkowo przyczyniają się do poczucia szczęścia – ich spożywanie powoduje zwiększenie produkcji serotoniny, czyli hormonu szczęścia. To także idealne źródło witamin A, E oraz składników mineralnych takich jak: jod, żelazo, mangan, cynk, sód, potas i makroskładnika, jakim jest białko. Możemy więc bez wahania zastąpić nimi zbyt często goszczące na naszych stołach mięso, ponieważ ryby pod względem właściwości odżywczych biją je na głowę!

Jak łatwo zauważyć zdrowe produkty otaczają nas zewsząd. Warto nieco zmienić nasze nawyki żywieniowe i zastanowić się nad spożyciem większej ilości rodzimych i sezonowych warzyw i owoców, a także ryb zamiast mięsa. Takie działanie sprawi, że nie tylko będziemy dużo zdrowsi, ale również zwiększy się nasza wydajność, podniesie poziom energii i uśmiech nie będzie znikał z naszej twarzy. Warto!

 

Marzena Kasprzak – dietetyk, psychodietetyk, diet coach. Ukończyła studia licencjackie oraz magisterskie na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Na co dzień prowadzi własną poradnię dietetyczną w Poznaniu, organizuje wykłady i warsztaty kulinarne oraz współpracuje z cateringami w całej Polsce. Jest zwolenniczką diety racjonalnej, której przyświeca stwierdzenie, że można jeść wszystko, tylko w odpowiednich ilościach.

Marzena Kasprzak Dietetyk